Istoricul școlii
Sub denumirea inițială de Şcoala Specială Reşiţa, a luat fiinţă în anul 1991, fiind subordonată atât metodologic cât şi sub aspectul finanțării, Secretariatului de Stat pentru Handicapaţi. Ulterior, începând cu anul 1994, a trecut în subordinea Ministerului Învăţământului. Sub aspect financiar subordonarea s-a prezentat astfel: 1994 – 1996 I.S.J. Caraş-Severin; 1996 – 1999 I.S.J. Caraş-Severin şi Primăria Reşiţa; 1999 – 2001 I.S.J. Caraş-Severin iar din 2001 până în prezent, Consiliul Judeţean Caraş-Severin.
În perioada 1991 – 2003 şcoala a funcţionat cu clase de deficienţă mintală uşoară. În anul 2003, au fost înfiinţate trei clase de elevii cu deficienţă mintală medie, iar din anul 2005, odată cu generalizarea învăţământului de zece clase, s-au creat formaţiuni de studiu pentru clasele a IX-a şi a X-a, deficienţă mintală severă, în vederea şcolarizării elevilor cu diagnostice severe care nu pot fi profesionalizaţi prin grupuri şcolare.
Din 01.11.2006, şcoala a dobândit statutul de centru şcolar pentru educaţie incluzivă, iar în anul 2012 a dobândit statutul de centru şcolar de educaţie incluzivă sub denumirea de C.S.E.I. ”AURORA” Reşiţa, şcolarizând elevi cu cerinţe educative speciale în 3 forme de şcolarizare:
- şcolarizare în regim de zi a copiilor/elevilor cu cerințe educaționale speciale (învățământ preșcolar, primar,gimnazial,ciclul inferior al liceului);
- şcolarizare la domiciliu a elevilor nedeplasabili;
- servicii de sprijin educaţional-terapeutic pentru copiii/elevii cu cerințe educaționale speciale integraţi în învăţământul de masă.
Sfera de activitate a unităţii s-a diversificat după transformarea în centrul şcolar pentru educaţie incluzivă, cu începere din anul 2007 având următoarele atribuţii:
- depistarea precoce şi intervenţia timpurie în cazul copiilor cu cerinţe educative speciale;
- şcolarizarea copiilor cu diverse grade şi tipuri de dizabilităţi;
- realizarea terapiilor specifice pentru copii cu cerinţe educative speciale din învăţământul special şi din învăţământul de masă;
- evaluarea, diagnosticarea şi urmărirea evoluţiei şcolare a elevilor cu CES;
- realizarea şi aplicarea planurilor de intervenţie personalizate;
- consilierea şi asistenţa psihopedagogică a cadrelor didactice care furnizează programa de educaţie remediată;
- participă împreună cu centrul judeţean de resurse şi asistenţă educaţională la activităţi de informare, formare, perfecţionare şi documentare a cadrelor didactice din învăţământul obişnuit şi special, care se ocupă de educaţia copiilor cu cerinţe educative speciale
Până în anul 2014 elevii care finalizau ciclul gimnazial la CSEI ”Aurora” urmau cursurile școlii profesionale/liceu tehnologic special la Colegiul Tehnic Cărășan Reșița. Începând cu septembrie 2014, la CSEI ”Aurora” funcționează și clasele de învățământ special liceal, iar parteneriatul foarte bun pe care-l aveam cu Colegiul Tehnic Cărășan, a rămas viabil până la desființarea acestuia din urmă.
În anul școlar 2014-2015, în școală funcționează o grupă de grădiniță, 3 clase de ciclul primar, 10 clase de ciclul gimnazial și 3 clase ciclul inferior al liceului, acestea din urmă școlarizate în cadrul Liceului Tehnologic Special Reșița, structură școlară arondată Centrului Școlar de Educație Incluzivă Aurora Reșița.
În anul şcolar 2022/2023, CSEI „Aurora” Reşiţa va asigura servicii educaţionale şi de consiliere pentru numeroase grădinițe și școli din învățământul de masă atât în raza municipiului Reșița cât și a județului Caraș-Severin.
Liceului Tehnologic Special devine Școala Profesională Specială, o şcoală relativ nouă pe firmamentul şcolilor din Reşiţa, dar care a reuşit să-şi câştige un loc bine definit în peisajul învăţământului reşiţean. Acest lucru poate fi dovedit prin evoluţia an de an a şcolii noastre, atât privind sporirea numărului de elevi, realizarea planului de şcolarizare, calitatea corpului didactic, cât şi prin îmbunătăţirea continuă a condiţiilor de pregătire şcolară şi profesională.
Școala Profesională Specială se constituie ca Structură la Centrul Școlar de Educatie Incluziva „ Aurora” din Resita, și ca urmare întregul demers didactic și programa școlară se adresează elevilor cu cerințe educaționale speciale. În prezent, școala utilizează baza materială și personalul didactic din fostul Colegiu Tehnic Cărășan, și are ca scop formarea și îndrumarea adolescenților de la învățământul special liceal spre meseria sau profesia care li se potriveşte cel mai bine din punct de vedere al aptitudinilor, capacităţilor și nevoilor lor. Finalizarea ciclului de învățământ liceal/profesional și obținerea unui certificat de competențe profesionale oferă elevilor noștri mai multe șanse în găsirea unui loc de muncă.
Obiectivul principal al pregătirii în şcoala noastră este formarea profesională a elevilor, integrarea absolvenților în viața socio-economică a orașului și independența față de serviciile sociale de sprijin. Acest lucru devine posibil datorită bazei materiale deosebite, a dotărilor care există în atelierele şcolii şi a calităţii corpului didactic.
Şcoala noastră dispune de o bază materială formată din:
- 24 săli de clasă;
- 3 săli pentru activităţile de sprijin destinate elevilor cu CES integraţi;
- 8 cabinete de terapie psihopedagogică;
- 1 cabinet de religie;
- 2 izolatoare;
- 1 laborator de fizică,chimie,biologie;
- 1 sală de cultură fizică medicală;
- 1 bibliotecă cu sală de lectură;
- 1 sală AeL;
- 3 săli TIC;
- cantină şcolară;
- 6 ateliere pentru activităţi de preprofesionalizare;
- cabinet medical;
- 2 săli profesorale;
- 5 birouri (direcţiune, secretariat, contabilitate, administrator, arhivar).
Clădirile în care funcţionează şcoala sunt bine întreţinute, iar în ultimii 2 ani au fost făcute reparaţiile şi modernizările necesare, finanțată fiind de Consiliul Județean. Alte fonduri sunt utilizate pentru sprijinirea procesului de învăţământ și modernizarea bazei materiale, dar și pentru asigurarea burselor elevilor și a celor două mese zilnice.
Oferta educaţională şi terapeutică a Centrului Şcolar pentru Educaţie Incluzivă Aurora Reșița se adresează în principal elevilor cu deficienţe mintale moderate, severe și asociate (tulburări din spectrul autist -TSA, Sindromul Longdon-Down, sindromul Asperger, pareze/ hemipareze cerebrale, parapareze spastice etc.). Pentru aceşti copii există programe speciale de monitorizare şi atingere a progresului. Instituția oferă de asemenea, servicii de sprijin educațional înșcolile de masă din județ.
Oferta educaţională este individualizată şi adaptată nivelului de dezvoltare a fiecărui elev, a necesităţilor acestuia, dar şi predicţiilor asupra dezvoltării (ţinând cont de diagnosticul medical, psihologic, etc.)
Prin toate activităţile instructiv-educative şi terapeutice oferite de unitate se urmăreşte stimularea dezvoltării, compensarea dizabilităţilor, dar cel mai important aspect este dobândirea unei anumite autonomii, independenţe şi funcţionalităţi în viaţa şcolară şi socială. Principalele activități de asistență educațională și terapeutică se centrează pe: activități didactice și de terapie cognitivă, terapie educațională complexă și integrată, logopedie, terapie de stimulare polisenzorială, de bucătărie și gospodărești, art-terapie, consiliere și diagnoză psihologică, educație fizică și jocuri adaptative, kinetoterapie, ludoterapie etc.
Școala Profesională Specială Reşiţa este principala şcoală din judeţ care pregăteşte profesional elevi cu CES, în domeniul construcţiilor şi instalațiilor, în domeniul confecțiilor textile, și în domeniul mecanic.
Această diversitate a ofertei educaţionale a atras un număr mare de elevi spre şcoala noastră, în prezent funcţionând cu 22 clase și un număr de 199 elevi, instituţia noastră oferindu-le un mediu propice de dezvoltare intelectuală şi profesională.
În anul școlar 2024-2025, în școală funcționează o grupă de grădiniță, 4 clase de ciclul primar, 10 clase de ciclul gimnazial și 8 clase ciclul inferior al liceului, acestea din urmă școlarizate în cadrul Școlii Profesionale Speciale, structură arondată Centrului Școlar de Educație Incluzivă Aurora Reșița.
Centrul ”Aurora” dispune de o bază materială diversificată constând din săli de clase dotate cu ecrane inteligente, sisteme audio noi, videoproiector, laborator TIC, 8 cabinete de terapii specifice, cabinete pentru programul de sprijin asigurat elevilor cu CES integrați în învățământul de masă, sală de sport, sală pentru Kinetoterapie, bibliotecă și sală de lectură, sală de club pentru activități recreative, atelier pentru activitățile practice, cantină școlară etc.
Imaginea școlii
În anul 2025, prof. Petanec Bogdan Claudiu, împreună cu comisia pentru imaginea școlii, a creat noua siglă a instituției. Aceasta este formată din două scuturi concentrice: scutul exterior include denumirea prescurtată a școlii și simboluri ale succesului academic (frunzele de laur), iar scutul interior reprezintă elevii și personalul, sub forma a trei figuri stilizate, ce simbolizează egalitatea în diversitate și unitatea în direcția comună. Elementele grafice reflectă identitatea locală, valorile educaționale și spirituale, culorile fiind inspirate din drapelul național. Cartea simbolizează mediul academic și baza cunoașterii și învățării.
Activitățile școlii și legătura cu comunitatea sunt promovate prin intermediul paginii oficiale de Facebook CSEI Aurora Reșița, unde sunt prezentate constant realizările elevilor, evenimentele și informații utile pentru părinți și publicul larg.